KUAN-JIN
A Legfbb Oltalmaz
Kuan-jin (Kuan-si-jin, ritkbban Kuan-ce-caj – knaiul, Kvanim, Kvanszeim – koreaiul, Karmon – japnul) a tvol-keleti buddhista mitolgia egyik legfontosabb alakja azonos a mahajana s vadzsrajana buddhizmus Avalokitsvara nev bodhiszattvajval, a knyrletessg megtestestjvel. Az avolokita-isvara sszetett sz, amelyet fordtanak „lefel tekint isten”-nek, a „meglt r”-nak, „a tekintet isten”-nek is. Lehetsges, hogy Avalokitsvara nevnek eredeti formja: Avolokitaisvara „hangokat figyel”-t jelentett, ez az alak lthat a Kzp-zsiban megtallt legrgibb kziratokon is. A felttelezst valsznstik a buddhista sztrk korai knai fordtsai is, ahol Avalokitsvart Kuan-jinnek („hangokat figyelnek”) vagy Kuan-si-jinnek („a vilg hangjait figyelnek”) nevezik. Knban ez a forma maradt fenn, br a 6. szzadtl megprbltk Kuan-ce-cajra (figyel fejedelemre) vltoztatni, ami a szanszkrit sz tkrfordtsa.
Kuan-jinhez hvei segtsgrt fordulnak, elmaradt gyermeklds, szls s a legklnflbb bajok, betegsgek esetn. A ni lakrszek vdelmezjnek is tartjk, valamint a veszlyes foglalkozst z emberek prtfogjnak. Klnfle alakot lthet – sszesen 32 flt –, hogy megmentse a szenvedket, akiknek nemcsak a seglykiltsai, de a shajai is eljutnak hozz. Megjelenhet Brahma, Gansa, Visnu, Siva alakjban is, vltozhat Buddhv vagy brmely ms lnny s behatolhat brhov, mg a buddhista pokolba is. Alakvltozatai kzl kezdetben Knban a brahman s a harcos, csi-kang volt a legismertebb – gy mutatjk a 8-10. szzadban keletkezett hres tunhuangi brzolsaik is. Neme ezutn fokozatosan megvltozott, frfi alakjval prhuzamosan ni alakban is megjelent, illetleg nem nlkli lnyknt vagy ketts nemi jelleggel: keblei s nies vonsai voltak, de egyttal vkony bajuszkja, frfias izmai is. Ksbb egyrtelmen nnek brzoltk, a nphitben egybeolvadt alakja egy rgi knai istennvel. Ngykez, nyolckez s tizenegy fej, ezerkar vltozatai vannak, tbbnyire llva jelentik meg. Fels teste meztelen, hajt dszes diadm fogja ssze, nyaklncok, fggk, karperecek, szalagok kestik. Als testt redztt, drapria-szer anyag takarja. Olykor tigrisbrbl kszlt szoknyt hord a rettenthetetlensg jelkpeknt. Jobb kezben illatszeres vagy elixres ednyt tart, balkeze teste mellett pihen. Kezeiben lehet ktl, knyv, olvas, vndorbot, hromg gereblye, kors fzfaggal, ltuszvirg. Ezerkar brzolsainak mindegyik kezben szem lthat; ezekkel egyszerre ltja a vilgmindensg valamennyi szenvedjt. Attribtumokat nem tart kezeivel gyakran a rettenthetetlensg s a kvnsgteljests ujj- s kz-tartst formlja, de imra sszetett kezekkel is feltnik. Kegyes s rettenetes arccal is szoktk megmintzni tbbnyire fbl, fmbl, csontbl, porcelnbl, aprlkos, finoman mvszi munkval.
Br kultusza Indiban keletkezett, klnsen Knban Koreban s Japnban terjedt el, a np krben az egyik legnpszerbb isteni lny. Szobrocskit gyakran magukkal viszik utazsaikra, de az otthonokban is megtallhatk. Alakjt a mai napig nagy tisztelet vezi. A dalai lmt is a Legfbb Oltalmaz fldi megtesteslsnek tartjk.
Forrs: Terebess szrlapok |