Forrs: Wikipdia
I. Trtnet
"Harcos lovag" s "szolgli"
Japnban a 7-9. szzadban knai mintra kialaktott kzpontostott llam jtt ltre. A 10. szzadra a kzponti llamhatalom azonban mr formailag sem mkdtt. Vidken mr a rendfenntarts cljbl is szksg lett a felfegyverzett csaldok harci erejre.
A harcos csapatok eredetileg csaldi alapon szervezdtek. A csaldf krl csoportosultak a csald frfitagjai, a rokonfik, illetve hziszolgk, a szolglatba ll parasztok s a hsgket felajnl kisebb gazdk. A kialakul csoportok tagjait ers fggsgi rendszer kttte ssze. A harcosokat ezrt a "szaburau" ("szolgl valakit") szbl kpzett "szaburai, szamurai" kifejezssel kezdtk megjellni. A szamurj sz teht kezdettl a fegyveres szolglatot teljest csatlsokra vonatkozott. A harcosok magukat a "busi" ("harcos lovag") nvvel jelltk, idertve a fegyveres csoportok vezetit, a nagyurakat is. A hsges szolglatrt az r megvdte csatlst, szemlyt s birtokait, illetve a hadizskmnybl is rszestette ket. [...]
A "hadakoz tartomnyok kora"
A busi kormnyzat els szakasza (12-15. szzad) viszonylag ers s szilrd volt, de a 15-16. szzad forduljtl egyre tbb tartomnyi zavargs s helyi hborskods trt ki, s a kzponti hatalom lassan elvesztette irnyt s ellenrz erejt. A tartomnyokban vgl egy-egy nagyr vlt a terlet egyedli urv, s a tartomnyban l szamurjok az vazallusai lettek. [...] A 16. szzad els harmadra mintegy 250 nll tartomny alakult ki, mindegyik sajt uralkodval ("nagyr").
A 15-16. szzad a szamurjok klasszikus korszaka. A szamurj hadvisels, harcmvszet kikristlyosodsa, a szamurj etika megformlsa ekkor trtnt meg. A japn vrptszet is ekkor virgzott; a jellegzetes emeletes, pagodaszer tetkkel elltott laktornyos vrkomplexumok legszebb pldi ma rekonstrulva mutatjk a szamurjok vilgt.
Egysgests, 16-19. szzad
A szttagoltsg idejt szksgszeren az egysgests idszaka kvette. [...]
[...] A 17. szzad elejtl hrom hadvezr kevesebb, mint tven v alatt megteremtette az orszg egysgt, Tokugava Iejaszu sgunknt a japn trtnelem legszilrdabb, kt s fl vszzadon keresztl fennll hatalmi rendszert ptette ki.
A Tokugava- (vagy ms nven Edo-) kor (1600-1868) a japn trtnelem legbksebb korszaka volt, a kzpkori anarchia utn az orszgegyests befejeztvel, majd a klvilg (spanyol, portugl hittrtk s kereskedk) fokozatos kizrsval lehetsg nylt a bks, kls hatsoktl mentes fejldsre ("szakoku": "bezrt orszg", a 17. szzad els feltl a 19. szzad msodik felig). Szigoran ellenrztt, hierarchikus trsadalom, ers kzponti llamszervezet, agrrgazdasg, fejlett pnzgazdlkods, jelents urbanizci, nll vrosi kultra (kereskedk), magas szint jogfelfogs, trvnyi szablyozottsg s iskolzottsg jellemezte ezt a korszakot. [...]
Harcosbl kormnyzati adminisztrtor
Tbb mint ktszz vig szinte semmi emltsre mlt konfliktus nem zajlott le az orszgban, nemhogy hbor! Vajon hov lettek a bks korszakban a harcosok?
[...] A tartomnyokat a nagyurak irnytottk, sajt kzigazgatsukkal s hivatalnokaikkal, akik kztt megint csak sok szamurjt tallunk. A szamurjok ekkor mr vrosokban laktak, hbruruk vra kzelben, s a nagyr ltal meghatrozott jrandsgbl ltek. Kivltsgaik (kardvisels, csald- s szemlynv viselse) megmaradtak, de mr nem a falvakban ltek fldjeik mellett, s nem harcoltak. Presztzsk is tovbb lt, a trsadalom legels rtegnek szmtottak, mg ha vagyoni tekintetben az egyre gyarapod vrosi kereskedrteg lassan elhagyta ket (s legnagyobb hitelezik lettek az egyre inkbb eladsod szamurjoknak). A szamurjok egy rsze csak jrandsgbl lt, harci tudomnyt csiszolgatta, a vrosok rmnegyedeibe jrt szrakozni, s kvette urt tjain. [...] Szamurjnak lenni dicssg volt, s egy szamurjhoz mltatlan tettet csakis szeppukuval, ritulis ngyilkossggal lehetett jvtenni. A szamurjernyek a trsadalom minden rtegben kvetend pldaknt jelentek meg.
A szamurjok msik rsze azonban hivatalt vllalt, hiszen mveltsge, kpzettsge megvolt hozz. Nemritkn pedig a tartomnyurak - hogy szmos pnzgyi ktelezettsgknek eleget tehessenek - gazdasgi gyletekbe is bonyoldtak, amelyeket megint csak szamurj csatlsaik intztek. A korszak rtelmisge is gyakorlatilag a szamurjok kzl kerlt ki: k tanulhattak a mr ltez egyetemeken, k tanulmnyoztk a japn tudomnyokat s rtk a korszak fontos elmleti munkit.
A szamurjok trsadalma teht mr a premodern Edo-korban bomlani kezdett. A ltszat azonban mg megvolt: lt a szamurjlegenda, etikai trvnny nemesedett a busid (a szamurj erklcsi-etikai kdex) eszmje, a szamurjok becses kincsknt riztk egyre dszesebb fegyvereiket, s mg ltezett a harcmvszet is, amelyet minden szamurjnak ktelessge volt gyakorolni s fejleszteni. A valsgban azonban a szamurjok egy rsze "polgrosodni" kezdett, a gazdasgi vltozsokhoz folyamatosan alkalmazkodtak, gy aztn a 19. szzadban a modernizciban is vezet szerepet vihettek.
A Meidzsi-kor, 1868-1912
Amikor az 1850-es vektl kezdve megjelentek a japn partoknl az orszg megnyitst kvetel amerikai, angol, francia s orosz hajk, nyilvnvalv vlt a Nyugat technikai flnye, s az is, hogy ezzel Japn nem szllhat szembe. A mintegy msfl vtizednyi bels hatalmi harcok utn a "csszrsg hatalmnak visszalltsa" (azaz az vszzadok ta a csszr helyett kormnyz katonai vezets, a sguntus eltrlse) programjval 1868-ban uralomra kerlt szamurjcsoport - miutn a sgun visszaadta hatalmt a csszrnak - meghirdette az j korszakot: a Meidzsi ("Felvilgosult Kormnyzs"), a reform, talakuls, nyugatosts s modernizci kort.
Rgi krds a japn s a nemzetkzi szakirodalomban: kik, milyen rteg irnytotta a Meidzsi-talakulst? Az jabb kutatsok megcfoljk azt a rgebben hangoztatott ttelt, miszerint a szamurjok reakcis erknt lltak ellen a modernizcinak, amely vgl legyrte s eltntette ket. Tny, hogy erre utal jelek is voltak (szamurjlzadsok az 1870-es vekben), de az is tny, hogy az j hatalmi elit alapjt is egy csoport szamurj alkotta az orszg gazdag dlnyugati terleteirl, akik a csszr nevben testletileg kormnyoztak. A Meidzsi-korszak (1868-1912) clja egy olyan gazdag, stabil s ers orszg felptse volt, amely minden tekintetben llja a versenyt a nyugati hatalmakkal. Ehhez a korszak vezeti vllaltk a teljes talakts programjt: egy j orszg felptst. A modernizci - nyugati mintj llamberendezkeds (parlamentris rendszer) kiptse, kzigazgatsi reform, hadseregszervezs, fldreform, iparosts, bankrendszer kialaktsa - a trsadalmat sem hagyta rintetlenl. 1871-ben meghirdettk a trvny eltti egyenlsget, eltrltk a szamurjok kivltsgait, s els lpsben cskkentettk jrandsgukat, majd el is trltk azt. Termszetes, hogy ennek az talakulsnak vesztesei is voltak, elszegnyed szamurjok, akik a kapitalizld, nyugati eszmkkel titatott j vilgban nem talltk a helyket. Elgedetlensgk lzadsokban is testet lttt, az utols - legnagyobb - 1877-ben trt ki, amelyet aztn az j llami hadsereg - parasztokbl besorozott, de nyugati egyenruhban s fknt nyugati fegyverekkel, puskkkal harcol - egysgei vertek le. Japnban ezzel hivatalosan vge lett a szamurjok kornak.
Polgrosod szamurjok
A volt szamurjok nagy rsze azonban nem ezt az utat vlasztotta. Az j hatalmi elit tbbsge busi szrmazs volt, azaz k irnytottk az orszgot. Az alacsonyabb rang volt szamurjok tbbsge az j kormnyzatban s az llamigazgatsban helyezkedett el. Lassanknt bellk alakult ki az llamappartus szakrt grdja s hivatalnokrtege. Tbb szamurj prblkozott a Meidzsi-korban az zleti vilgban is - ez addig, a szigoran elklntett trsadalomban szmukra tiltott volt -, nem kis sikerrel. (Az egyik legnagyobb japn vllalatot, a Micubisit egy volt szamurj alaptotta.) Az rtelmisgi rteg pedig, amely addig nagyrszt szamurjokbl llt, az j oktatsi rendszernek ksznheten trsadalmi alapjt tekintve kiszlesedett, de mg gy is jelents volt kztk a rgi szamurjok arnya. A szamurjok trtnete ezzel vget rt. Szellemi hagyomnyuk azonban sokkal ersebbnek bizonyult, s gyakorlatilag a tovbbiakban is az hatrozta meg a klssgeiben nyugativ lett orszg szellemisgt, sajtos arculatt.
II. A szamurj hagyomny
Eurpai lovag, japn szamurj
A japn szamurjokat gyakran hasonltjk az eurpai kzpkor lovagjaihoz. [...]
Eurpa trtnelmnek azonban csak nhny szz vt hatrozta meg a lovagi hadvisels, s a lovagi kultra az eurpai kultrnak csupn egy szelete. A japn szamurjok viszont 600-800 vig uraltk orszgukat, kultrjuk pedig a mai napig is meghatroz a japn mindennapokban. A szamurj kultra alapja filozfiai, vallsi, trsadalmi s katonai eredet. Konfucianizmus, Zen buddhizmus, busid, s az ie-csaldmodell egyttesen alaktotta ki a szigor morlt s etikt. [...]
A busi trsadalom szervezdse
A busi csoportok az ie modellje alapjn szervezdtek Az ie a szamurjok konfucinus filozfin s etikn alapul csaldmodellje volt. A konfucianizmus mr a 6. szzadtl jelen volt a japn elit eszmi kztt, s meghatroz lett abban, ahogyan a japnok a vilgot s a benne l emberek egyms kztti kapcsolatait lttk. Hsg, ktelessg, hagyomnyok tisztelete, hierarchia az emberek kztt: r s szolga, apa s fi, frj s felesg, idsebb s fiatalabb testvr - mindenki rsze egy al-flrendeltsgen alapul viszonyrendszernek, s feladata a r hrul ktelessgek teljestse. A legnagyobb kzssg az orszg, amelynek feje a csszr, minden hatalom birtokosa, minden alattvaljnak ura. Az ie nem szigoran vrsgi alap csoportot jellt, ezrt csak "jobb hjn" nevezhetjk az ie-t csaldnak. A sz jelentse "hz", illetve azok sszessge, akik a hzban lnek, "hznp". A csaldon bell szigor hierarchia rvnyesl. A "hz" feje, a csaldf a csoport tagjainak szinte korltlan hatalm ura volt. Alrendeltjei felttlen engedelmessggel, hsggel tartoztak neki, cserbe a csaldf felelssget viselt rtk, s gondoskodott rluk. [...] Az ie mint kzssgszervez modell a 17. szzadtl fokozatosan elterjedt a japn trsadalom tbbi rtegben is, s nemcsak a csaldok, hanem ms kzssgek s trsulsok esetben is ez volt a modell. gy lett a nemzet a legnagyobb csald, ln a csszrral, akirt vgs soron minden alattval l s meghal, ha kell. (Az ie hagyomnybl mg a mai japn vllalati rendszer is riz valamit: a szigor hierarchia, a szemlyes al-flrendeltsgi viszonyok, a felttlen lojalits, a paternalista szemllet - "gondoskod fnk" -, a kzs clrt val kzds, az egyn alrendelse a kzssgnek - taln ebben is kereshet a japn sikerek egyik magyarzata.)
A szamurj harcmvszet
A szamurj harci mvszet magban foglalta a lovas harcmodor, az jjal val bnsmd s a kardvvs (a katant, a szamurjkardot a vilg legkivlbb kardjnak tartjk) idvel tklyre fejlesztett tudomnyt.
j irodalmi mfaj szletett mr a 12. szzad folyamn, a gunkimono (hbors trtnet), amely a hsies, btor, kemny let dicssgt s a hall mltsgt hirdette. A szamurjok jellegzetes katonai rtkeit mr ekkor vilgosan felsoroltk: er, merszsg, ravaszsg, tntorthatatlan hsg urhoz, nagylelksg a gyzelemben, btorsg a veresgben, a szemlyes s a csaldi dicssg s hrnv megalapozsa s nvelse. Leghitvnyabb tulajdonsgoknak a gyvasgot, a becstelensget s a htlensget tartottk. [...] A harcos eszmnykp hsiessgnek vgs prbja az let felldozsa volt: meghalni a hbrrrt vagy ritulis ngyilkossgot elkvetni (nyugaton ez a harakiri - hasfelvgs - nven ismert, a japnok azonban a szeppuku kifejezst hasznljk), a fogsgba ess vagy a kegyvesztettsg szgyennek elkerlse rdekben. [...]
Mveltsg s letfilozfia: a Zen
A szamurjok letformjt nemcsak a katonskods klnbztette meg az arisztokrcitl vagy a 15-16. szzadtl npessgben s kultrateremt erejben is egyre jelentsebb vroslak rtegtl, hanem zlsvilguk, filozfijuk s letszemlletk is. [...]
[...] A Zen a 12-13. szzadban, a busi hatalomra kerlse idejn terjedt el Japnban, s sajtos japn sznezett ppen a harcosok letszemlletvel val klcsnhatsban nyerte el. A Zen jval gyakorlatiasabb volt minden addigi buddhista irnyzatnl. Az egyszersg, az l helyzetben vgzett meditci szigorsga, a szemlyes - sajt erfesztssel elrhet - megvilgosods lehetsge, a gyakorlatias gondolkods transzcendens s mindennapi skon is eligaztst adott az letvitelhez. nfegyelem, sszpontosts, szigor munka a mindennapokban: a kvnatos viselkeds alapja, amely ksbb, a mr nem katonskod szamurjoknak is meghatrozta letvitelt.
A Zen mvszet szigor egyszersge, jelzsszer, mvszi kifejezsmdja tkletesen megfelelt a szamurjok puritn letvitelnek s szemlletmdjnak, amelyhez azonban finom mvszi zls trsult. A tusfestszet szntelen, jelzsszer vonalakkal a valsgot csak sejtet brzolsmdja, a "szraz kertek" vilga (amelyekben csak homokkal, kavicsokkal s kvekkel jelzik a termszet vilgt), a teaszertarts mesterklten egyszer kellkei voltak ennek a tiszta, szigor, de mgis finom zls vilg legjellegzetesebb kifejezi. (Mindezeket ma a legsajtabb japn mvszeti gak kztt tartjuk szmon.)
A sint
Japn si vallsa igazbl nem valls, inkbb az sk tiszteletn, a termszet imdatn s az si hiteken alapul ritulk s hitvilg laza szerkezete. Mitolgija tartalmazza a vilg teremtst, a Japn-szigetek szletst s az istensgek (kami) panteonjt. A sint hitvilg a japn csszrt a sint fistensg, a Napistenn egyenes gi leszrmazottjnak tekinti. Azaz a csszr isteni szemly, Japn pedig az istenek vdelme alatt ll. (Ezrt hittk a japnok fanatikusan, hogy nem veszthetik el a hbort.) Kami megszmllhatatlanul sok van, ott rejteznek mindenhol, fknt a termszeti jelensgekben, de dicssgesen lt emberbl is vlhat kami. Fknt a hsi hallt halt szamurjokbl, akikre aztn csaldjuk bszke lehet, nevt genercik sora rzi meg emlkezetben s az sk tiszteletre emelt hzioltron. |